مقالات هنری

 فلسفه هنر
 
 هنرديني و هنرقدسي 

مقالات موسیقی

 
هنرهاي‌ايراني‌و‌باستاني 

 
مقالات متفرقه هنری

 نقاشي،نگارگري     

 
روانشناسي هنر
   
 
هنر از نگاه بزرگان

هنر و خلاقيت

زيبايي شناسي

تذهیب

انسان وهنر
  

گالري

هنر هاي تجسمي 

هنرهاي باور نكردني



اخبار

 مصاحبه و گفتگو

 ااخبار هنري
 
 كتابهاي هنري



 

مدير سايت

 
 مقالات چاپ شده 

 خوشنويسي

اهداف سایت



نقد اخلاقي هنر : رابطه ي سببي
جمع آوری توسط qamari  
دوشنبه، 2 مرداد ماه، 1396
align="justify">


کیمیای هنر


در حالي که بيشتر تحقيقات انجام شده ي اخير پيرامون نقد اخلاقي ،به منازعه ي بين اين که چه اموري مي بايست جزء ويژگي هاي زيبا شناسي به حساب آيد و کدام يک نبايد باشد، گذشته است ، موضوع مهم تري در مورد هنر نوشتاري و روايي و اخلاقيات و تأثيرات احتمالي اين آثار بر روي مخاطبين درحال شکل گيري است .براي مثال ، کتاب معروف بن التون که داراي موضوعاتي همچون تأثير فيلم هاي خشونت آميز که در آن ،قاتلان، جذاب و قدرتمند نمايش داده مي شوند ،از جمله ي اين آثار است .

با اين حال، بهتراين است که در مورد ادعاي وجود رابطه ي سببي ميان آثار هنري و تأثيرات مخرب يا سازنده ي آن ها بر روي مخاطب با احتياط بيشتري صحبت کرد.
يکي از ايرادات اساسي اتوناميزم افراطي برنقد اخلاقي هنر، رد اعتقاد نتيجه گرايي و عقيده به اين است که هنراثر مخرب يا سازنده دارد. برطبق ايراد اتوناميزم، نقد اخلاقي هنر ، يعني اعتقاد داشتن به نتيجه گرايي آن. در حالي که به نظر مي آيد چنين لازمه اي ميان نقد اخلاقي واعتقاد به نتيجه گرايي وجود ندارد. نسخه ي نتيجه گرايي نقد اخلاقي بر اين باور است که ارزش اخلاقي يک اثر هنري با تأثيرات واقعي آن اثر برروي مخاطب مشخص مي شود. نسخه ي نتيجه گرايي پيش بيني شده ي نقد اخلاقي،براين موضوع تاکيد مي کند که ارزش اخلاقي يک اثر با تأثيرات احتمالي آن برروي مخاطب مشخص مي گردد.
اگر کسي نتيجه گرايي پيش بيني شده و تأثيرات اخلاقي هنر را رد کند،بنابراين ، ملاحظه ي تأثيرات واقعي و احتمالي آثار هنري مکتوب موضوعي مي شود که پس از مشخص شدن وضعيت اخلاقي آن اثر نياز به بررسي دوباره و بيشتري دارد وبا صرف مشخص شدن وضعيت اخلاقي اثرو قضاوت درمورد آن،معلوم نمي گردد.
به هرحال،اين موضوعي است که نيازمند کار تجربي بيش تري است وخود، دليلي است براين که موضوع رابطه ي سببي در آثار ارايه شده ي اخير پيرامون نقد اخلاقي در سطح بالايي مطرح نشده است.البته اين نکته قابل ذکر است که ميان رابطه ي سببي منفي و مثبت در آثار هنري مکتوب تعادل وجود ندارد. اين نکته اي است که در برخي از تحقيقات به آن اشاره شده است، واز اين رو ، جاي تعجب ندارد که بسياري از کساني که تلاش کرده اند از نقد اخلاقي دفاع کنند از موضوع رابطه ي سببي واين که اثر هنري بد، مخاطب را فاسد و اثر هنري خوب، موجب پيشرفت اخلاقي او مي شود، اجتناب نموده اند.
بيشتر طرفداران نقد اخلاقي از پذيرش وجود رابطه ي سببي منفي ميان هنر بد و فاسد شدن مخاطب طفره رفته اند، ولي از وجود رابطه ي مثبت ميان اثر هنري خوب و پيشرفت اخلاقي مخاطب دفاع کرده اند. ممکن است دو دليل براي اين موضوع گفته شود. اول اين که اثبات و تصور وجود رابطه ي سببي منفي،نه تنها مشکل تر است،بلکه مي تواند به اثبات موضوع سانسور که مورد تأييد نيست منتهي شود. همان طور که بررسي تأثيرات بد آثار هنري، زيرا کشف اين موضوع و اثبات وجود چنين رابطه اي نبايد توجيه گر سانسور و اثبات مناسب بودن آن گردد. دليل دوم اين است که جنبه ي مثبت رابطه ي سببي ارتباط واضح تري با بحث ما پيرامون نقش وارزش هنري در جامعه دارد.
ضروري است که اين نکته به خاطر سپرده شود که در مورد هر دو جنبه ي مثبت و منفي رابطه ي سببي ادعاهاي متفاوتي وجود دارد که در درجه و ميزان با هم مختلف هستند. قوي ترين اين ادعاها اين است که اثر هنري بد، همواره، موجب فساد مخاطبش مي شودواثر هنري خوب موجب پيشرفت و بهبودي مي گردد. ادعاهايي چنين مطلق، غير قابل پذيرش و اثبات آن مشکل است.
اين ادعا که اثر هنري بد داراي ظرفيتي است که مي تواند مخاطب را فاسد واثر هنري خوب مي تواند اخلاقيات مخاطب را افزايش دهد ( در حالي که اين ظرفيت ها ممکن است درک نشوند)، به مراتب پذيرفتني تر و قابل اثبات تر است.
از جمله طرفداران متعصب نظريه ي دوم، مارتاناسبوم است. نظريه ي اول زيادي طرفدار نداردو کم تر مورد بحث واقع شده است.
بحث بعدي ما به اقدامات و مباحثي اختصاص دارد که ناسبوم در مورد منازعه ي نقد اخلاقي مطرح کرده است. در اين بخش،به ويژه به اين موضوع که نقش ادبيات رئاليزم در تربيت اخلاقي جامعه تا چه حد است ،خواهيم پرداخت.


 
 

مرتبط باموضوع :

 اما نخست مفهوم آزادی در هنر جدید؟  [ دوشنبه، 2 مرداد ماه، 1396 ] 1336 مشاهده
 ملاصدرا، هنر و زیبایی  [ دوشنبه، 2 مرداد ماه، 1396 ] 1782 مشاهده
 هنر متعالی، محاکات، آفرینش  [ دوشنبه، 2 مرداد ماه، 1396 ] 1227 مشاهده
 هنرمند کیست؟  [ دوشنبه، 2 مرداد ماه، 1396 ] 2441 مشاهده
 معنی هنر  [ دوشنبه، 2 مرداد ماه، 1396 ] 1673 مشاهده
 
 
 
نام شما: [ کاربر جدید ]

نام شما (ضروری): 
ایمیل شما (ضروری): 
نظر:
کد امنیتی
کد امنیتی

  [ بازگشت ]
 
امتیاز دهی به مطلب
انتخاب ها

 فایل پی دی اف فایل پی دی اف

 گرفتن پرينت از اين مطلب گرفتن پرينت از اين مطلب

 ارسال به دوستان ارسال به دوستان

 گزارش این پست به مدیر سایت گزارش این پست به مدیر سایت

اشتراک گذاري مطلب