مقالات هنری

 فلسفه هنر
 
 هنرديني و هنرقدسي 

مقالات موسیقی

 
هنرهاي‌ايراني‌و‌باستاني 

 
مقالات متفرقه هنری

 نقاشي،نگارگري     

 
روانشناسي هنر
   
 
هنر از نگاه بزرگان

هنر و خلاقيت

زيبايي شناسي

تذهیب

انسان وهنر
  

گالري

هنر هاي تجسمي 

هنرهاي باور نكردني



اخبار

 مصاحبه و گفتگو

 ااخبار هنري
 
 كتابهاي هنري



 

مدير سايت

 
 مقالات چاپ شده 

 خوشنويسي

اهداف سایت



 
کیمیای هنر: calligraphy

جستجو پیرامون این موضوع:    
[ برگشت به صفحه اصلی | انتخاب موضوع جدید ]
 
Calligraphy
جمع آوری توسط f-qamari  




Persian calligraphy has several styles. Seen here is a "shekasteh" manuscript dated 1894,
by Seyed Ali Akbar Golestaneh (سید علی اکبر گلستانه). A follower of the style of Darvish, his contemporaries were Mirza Hasan Isfahani (میرزا حسن اصفهانی), Mirza Kuchek Isfahani (میرزا کوچک اصفهانی), and Mohammad Ali Shirazi (محمد علی شیرازی). After his death, the Shekasteh style fell into stagnation until it was revived again later on in the 1970s.
Says writer Will Durant: "Ancient Iranians with an alphabet of 36 letters, used skins and pen to write, Instead of ear-then tablets". Such was the creativity spent on the art of writing. The significance of the art of calligraphy in works of pottery, metallic vessels, and historic buildings is such that they are deemed lacking without the adorning decorative calligraphy.
Illuminations, and especially the Quran and works such as the Shahnameh, Divan Hafez, Golestan, Bostan et al. are recognized as highly invaluable because of their delicate calligraphy alone. Vast quantities of these are scattered and preserved in museums and private collections worldwide, such as the Hermitage Museum of St. Petersburg and Washington's Freer Gallery of Art among many others. Styles:
دوشنبه، 2 مرداد ماه، 1396 دیدگاهها
ادامه
 
The history of calligraphy
جمع آوری توسط f-qamari  




The history of calligraphy in Iran dates back to the pre Islam era. In Zoroastrianism beautiful and clear writings were always praised. With the advent of Islam, calligraphy got entered a new era. According to Islamic thought, figural arts and painting live objects has an idolatry implication, therefore words and shapes were chosen to convey artistic messages.

Becoming master of Persian calligraphy requires long and hard training together with self concentration. Training starts with practicing Mufradat, i.e., writing lone letters and proceeds to Javameh, i.e., writting a combination of letters and words. A piece of trimmed cane, called "ghalam" and ink, named "davat" are the only tools used. Ghalam is usually made of good quality cane, with around 5-10mm thickness. It is cut to around 20cm pieces. the calligraphers are responsible for trimming the nib and cutting the point. The nib should be split in the center to have equal halves.
دوشنبه، 2 مرداد ماه، 1396 دیدگاهها
ادامه
 
Calligraphy
جمع آوری توسط f-qamari  

mir Emad

Calligraphy
INTRODUCTION: Calligraphy (from Greek CALLI or beauty and GRAPHOS or writing) is the art of beautiful and decorative writing. Calligraphy (in Persian: Khosh Nevissi) should be distinguished from epigraphy, which is the study of permanent inscriptions engraved in metal or chiseled into stone. The art of calligraphy, as today often created with a special pen or brush, is one of the reputable and famous arts in Iran. Many art experts have always globally praised the glorious art of Iranian calligraphy and its numerous decorations. The importance of the art of calligraphy among Iranian arts is such, that some arts seem to be imperfect, without decorative calligraphy. Iranians more than any other nation have used various styles of calligraphy to enrich and beautify books, metallic vessels, religious centers, holy constructions, historic buildings, and many others. Most of the handwritten books of Iran have been recognized as precious artistic works because of their graceful and delicate calligraphy. The calligraphy works of notorious and virtuous calligraphers of Iran are preserved as precious artistic works in museums and private collections all around the world.
دوشنبه، 2 مرداد ماه، 1396 دیدگاهها
ادامه
 
سايتهاي خوشنويسي

گروه آموزش هنر مدارس بروجرد

سایت شخصی بهرام حنفی

دانشگاه هنر تبريز

هنر هاي تجسمي

گالري خيال

خوشنويسي ياقوتي

خوشنويسي هنر ايران زمين

گالري آثارخانم پاشايي

موسسه تاليف ، ترجمه و نشر آثار هنري

درياي جمال

آتش در نيستان

راقم المدرس

هنر سراي چليپا

دنياي خوشنويسي (آزاده رستمي )

افتاب خط

وبلاگ خوشنویسی

روابط عمومي دانشگاه الزهرا

ارام جان

معلي (عجمي)

بانک-اطلاعاتی-هنرمندان-خوشنویس-و-نگارگران

فرشچان

خط و خوشنویسی

مشق عشق

ایرانی هنر

جمال خط

آثار هنری

کانون هنرجویان خوشنویسی با خودکار

مشق عشق

وبلاگ خوشنویسی

اکنون جاودانه ( مریم امام وردی )

کلبه خوشنویسان ایران

هنر کلید فهم زندگیست

صریر( وبلاگ کلاس فوق ممتازاستادفلسفی)

تالار خوشنويس

خط شيرين

خوشنويسي و خط

کلک زرین

هنر خوشنويسي

نستعلیق

سوز عشق

خط زيبا

خوشنویسی

کلک زرین

خوشنویسی تولدی دیگر

رویای شیرین خط

فوغ کلک ( شیرین شارستانی )

خروش نی

خورشید شبستان

سطرهای شوریده

قدما

پایگاه تخصصی آموزشگاه آزاد هنری

نیستان

هنر و خوشنویسی

هنر از دریچه ای دیگر ( سپیده مبرهن )

مرقعات خط

سیه مشق

قاصدک

خوشنویسی و خطاطی

عروس نستعلیق

سماع شکسته

مشق شکسته

مرقع زرین

آثار استاد غلامحسین امیر خانی

خوشنویسی ایرانی

نی نگار

هنر ( خوشنویسی)

وبلاگ خوشنویسی 2

قلم (خوشنویسی و تذهیب)

خط و خوشنویسی 2

شعب انجمن بیاض

خوشنویسی اسلامي(موسیقی سکوت)

خوشنويسي 3

نجواي قلم

خوشنويسي و هنر

گالري هنر

خط و خوشنویسی 4

يدالله كابلي

كرمعلي شيرازي

امير احمد فلسفي و الهه خاتمي

لينك و وبلاگ هاي تخصصي

استاد حيدري

مشاهير خطاطي ايران (ققنوس )

اثار امير خاني

فرهنگستان هنر

اثار خوشنويسان

ايوان خطاطي

همراه با اساتید

  لیست سایتهاو بلاگهای هنري
 

Essays


gilding  

 
 
مقالات خوشنویسی

  تاریخچه خوشنویسی

مقالات خوشنویسی         
 
تاریخچه زبان فارسی

  کاغذسازی  

                 



  

بیوگرافی و آثار هنرمندان

 بانوان خوشنویس (قدما)

 خوشنويسان تراز اول
 
 بانوان خوشنويس معاصر

اثاراستاد وهنرمندعزیز