مقالات هنری

 فلسفه هنر
 
 هنرديني و هنرقدسي 

مقالات موسیقی

 
هنرهاي‌ايراني‌و‌باستاني 

 
مقالات متفرقه هنری

 نقاشي،نگارگري     

 
روانشناسي هنر
   
 
هنر از نگاه بزرگان

هنر و خلاقيت

زيبايي شناسي

تذهیب

انسان وهنر
  

گالري

هنر هاي تجسمي 

هنرهاي باور نكردني



اخبار

 مصاحبه و گفتگو

 ااخبار هنري
 
 كتابهاي هنري



 

مدير سايت

 
 مقالات چاپ شده 

 خوشنويسي

اهداف سایت



 
کیمیای هنر: زيبايي شناسي

جستجو پیرامون این موضوع:    
[ برگشت به صفحه اصلی | انتخاب موضوع جدید ]
 
زیبایی از منظر فریتیوف شوان
جمع آوری توسط f-qamari  



فريتيوف شوان (Frithjof Schuon) يكي از مهم‌ترين خردورزان و شخصيت‌هاي معنوي و نيز مهمترين پيام‌آور آموزه‌هاي سنّتي در قرن بيستم است. انديشه‌هاي او را مي‌توان متمم و مكمل طريق رنه گنون و آناندا كوماراسوامي دانست.

شوان در هشتم ژوئن سال 1907 ميلادي در شهر بازل سوئيس در خانواده‌اي آلماني‌الاصل ديده به جهان گشود. در نوجواني هنگامي كه دوران تحصيلات ابتدائيش را مي‌گذارند، پدرش در گذشت و به همراه مادر به مولهاوس فرانسه رفت و به تابعيت انجا درآمد. در جواني به مطالعه‌ی آثاري چون هزار و يك شب ، اوپانيشادها و بهاگاوادگيتا پرداخت، از فلسفه يوناني و فلسفه‌ی جديد خواند و با رنه گنون آشنا شد. شوان پس از يك سال و نيم خدمت در ارتش فرانسه به پاريس بازگشت و در پي آشنايي با صور سنّتي هنر اسلامي شروع به يادگيري زبان عربي نمود. در سال 1932 براي پي‌گيري اين آموزش‌ها به الجزائر رفت و دست ارادت به شيخ احمد العلاوي شيخ طريقت شاذليه داد و از طريق تصوف مشرف به آئين اسلام گشت، و «عيسي نورالدين احمد» نام گرفت.
دوشنبه، 2 مرداد ماه، 1396 دیدگاهها
ادامه
 
حکمت انسی و معرفت شناسی هنر اسلامی
جمع آوری توسط f-qamari  




صورت اثر هنری: زیبایی
صورت شعر و هنر چنان‌که افلاطون و ارسطو به آن توجه کرده‌اند عبارت است از زیبایی که حاصل ایقاع (ریتم یعنی فاصله متناسب میان الحان و نغمات) و آهنگ (هارمونی یعنی لحن صوت و وزن آواز) اثر هنری است. البته در این‌جا وزن و آهنگ و تناسب هندسی بیانگر ملاک‌های زیبایی شناسانه یونانیان است، حال آن‌که در زیبایی سمبولیک هنر اساطیری یا هنر دینی، و نیز هنر مدرن، اگر ملاک کلاسیسیسم در کار آید، قدر مسلم این هنرها زشت محسوب خواهند شد. بنابراین، چنان‌که محاکات، خود، بنابر مورد محاکات و باطن و مبدأ فاعلی محاکات صورتی دیگر پیدا می‌کند، زیبایی نیز در این‌جا نسبی می‌شود.
بی‌وجه نیست که «جنسن» هنر اساطیری و یا دینی را از منظر ملاک‌های هنر کلاسیک بی‌نظم و پریشان و دچار هرج و مرج می‌بیند. زیبایی، بسته به ملاک و محک زیباشناسانه، گاه عین زشتی تلقی می‌شود، چنان‌که گاه حق عین باطل انگاشته می‌شود و باطل عین حق. فی‌المثل افلاطون در بحث از زیبایی در رساله فدروس، ملاک زیباشناسانه متافیزیکی یونان عصر خویش را پی می‌ریزد، و در رسالة سمپوزیوم (ضیافت)، ملاک زیبایی‌شناسی سوبژکتیو متافیزیک را بنا می‌نهد.
با بسر رسیدن دوران سیطره فرهنگ یونانی، مبنای زیبایی شناسی و ذوقیات مردم دگرگون می‌شود و معیارهای زیباشناسی حسی – عقلی کلاسیک متافیزیک جای خود را کم و بیش به معیارهای دینی-مسیحی می‌دهد.
دوشنبه، 2 مرداد ماه، 1396 دیدگاهها
ادامه
 
از زیباشناسی تا معرفت شناسی
جمع آوری توسط f-qamari  



1. انسان در برخورد با جهان خارج، تابع ارزش های زیبا شناختی است؛ به گونه ای که آنچه انسان را تحریک می کند که به عالم و موضوعات آن توجه کند، همان زیبا شناختی است و چون جهان پدیداری، تعیین کننده نظام زیبا شناختی جوامع و فرهنگ ماست، وارد «منظر گرایی» جوامع می شود.

2. انسان هیچ شی ء و هیچ چیز را بی زیبا شناختی نمی بیند یا حس نمی کند؛ به عبارت دیگر، دیدن، شنیدن، حس لامسه، بویایی و چشایی، بی «زیبایی شناسی ترجیحی»، احساس نمی کنند، چون آنها در دیدن و حس کردن تابع فرمان مغز هستند و مغز تنها با زیبایی شناسی می تواند فرمان حسن کردن بدهد.
3. آلمانی ها در مکتب روانشناختی خود، به این نکته توجه کرده اند. در نظر آنها، انسان اشیا را نخست در کلیتشان مشاهده می کند، سپس به اجزای آن توجه می کند که گشتالت نام دارد. «گشتالت» نیز ممکن نیست؛ مگر با اینکه نخستین چیزی که انسان در برخورد با اشیا حس می کند، زیباشناسی آن است که در یک کلیت، شی ء را معرفی می کند. سپس راه را برای معرفت شناسی یا جزءها باز می کند.
4. گشتالت نیز در مکتب «رومانتیسم» به وجود آمده است که مکتب بنیادی آلمانی هاست. رومانتیسم به احساس اصالت می دهد ؛ نه عقل و اصالت را به «شهود» می دهد؛ نه «تعقل» و به سنت اصالت می دهد ؛ نه مدرنیسم و تجدد و به مکان و جغرافیا اصالت می دهد، نه بی مکانی و به قوه «خیال» اصالت می دهد؛ نه واقعیت ؛ این همه مختصات زیبا شناختی است، پس رمانتیسم زیباشناسی را بر معرفت شناسی مقدم می داند.
دوشنبه، 2 مرداد ماه، 1396 دیدگاهها
ادامه
 
سايتهاي خوشنويسي

گروه آموزش هنر مدارس بروجرد

سایت شخصی بهرام حنفی

دانشگاه هنر تبريز

هنر هاي تجسمي

گالري خيال

خوشنويسي ياقوتي

خوشنويسي هنر ايران زمين

گالري آثارخانم پاشايي

موسسه تاليف ، ترجمه و نشر آثار هنري

درياي جمال

آتش در نيستان

راقم المدرس

هنر سراي چليپا

دنياي خوشنويسي (آزاده رستمي )

افتاب خط

وبلاگ خوشنویسی

روابط عمومي دانشگاه الزهرا

ارام جان

معلي (عجمي)

بانک-اطلاعاتی-هنرمندان-خوشنویس-و-نگارگران

فرشچان

خط و خوشنویسی

مشق عشق

ایرانی هنر

جمال خط

آثار هنری

کانون هنرجویان خوشنویسی با خودکار

مشق عشق

وبلاگ خوشنویسی

اکنون جاودانه ( مریم امام وردی )

کلبه خوشنویسان ایران

هنر کلید فهم زندگیست

صریر( وبلاگ کلاس فوق ممتازاستادفلسفی)

تالار خوشنويس

خط شيرين

خوشنويسي و خط

کلک زرین

هنر خوشنويسي

نستعلیق

سوز عشق

خط زيبا

خوشنویسی

کلک زرین

خوشنویسی تولدی دیگر

رویای شیرین خط

فوغ کلک ( شیرین شارستانی )

خروش نی

خورشید شبستان

سطرهای شوریده

قدما

پایگاه تخصصی آموزشگاه آزاد هنری

نیستان

هنر و خوشنویسی

هنر از دریچه ای دیگر ( سپیده مبرهن )

مرقعات خط

سیه مشق

قاصدک

خوشنویسی و خطاطی

عروس نستعلیق

سماع شکسته

مشق شکسته

مرقع زرین

آثار استاد غلامحسین امیر خانی

خوشنویسی ایرانی

نی نگار

هنر ( خوشنویسی)

وبلاگ خوشنویسی 2

قلم (خوشنویسی و تذهیب)

خط و خوشنویسی 2

شعب انجمن بیاض

خوشنویسی اسلامي(موسیقی سکوت)

خوشنويسي 3

نجواي قلم

خوشنويسي و هنر

گالري هنر

خط و خوشنویسی 4

يدالله كابلي

كرمعلي شيرازي

امير احمد فلسفي و الهه خاتمي

لينك و وبلاگ هاي تخصصي

استاد حيدري

مشاهير خطاطي ايران (ققنوس )

اثار امير خاني

فرهنگستان هنر

اثار خوشنويسان

ايوان خطاطي

همراه با اساتید

  لیست سایتهاو بلاگهای هنري
 

Essays


gilding  

 
 
مقالات خوشنویسی

  تاریخچه خوشنویسی

مقالات خوشنویسی         
 
تاریخچه زبان فارسی

  کاغذسازی  

                 



  

بیوگرافی و آثار هنرمندان

 بانوان خوشنویس (قدما)

 خوشنويسان تراز اول
 
 بانوان خوشنويس معاصر

اثاراستاد وهنرمندعزیز