مقالات هنری

 فلسفه هنر
 
 هنرديني و هنرقدسي 

مقالات موسیقی

 
هنرهاي‌ايراني‌و‌باستاني 

 
مقالات متفرقه هنری

 نقاشي،نگارگري     

 
روانشناسي هنر
   
 
هنر از نگاه بزرگان

هنر و خلاقيت

زيبايي شناسي

تذهیب

انسان وهنر
  

گالري

هنر هاي تجسمي 

هنرهاي باور نكردني



اخبار

 مصاحبه و گفتگو

 ااخبار هنري
 
 كتابهاي هنري



 

مدير سايت

 
 مقالات چاپ شده 

 خوشنويسي

اهداف سایت



 
کیمیای هنر: تذهیب

جستجو پیرامون این موضوع:    
[ برگشت به صفحه اصلی | انتخاب موضوع جدید ]
 
سیر تذهیب و تزیین در کتب آسمانی
جمع آوری توسط f-qamari  




مهناز شایسته فر

چکیده

کتاب آرایی بخشی از هنرها ی تجسمی است که در هر تمدن و منطقه ای، سیر خاص تطور خود را پیموده و لاجرم تحت تاثیر شرایط مختلف پیرامونی اعم از باورها و سلایق شخصی، اجتماعی، مذهبی، توانایی های تکنیکی و سنن تصویری بوده است که تذهیب و تزیین صفحات کتب آسمانی نیز به عنوان بخشی از آن، تابع همین شرایط می باشد.
مطالعه و پژوهش در تذهیب و تزیین کتب آسمانی در ارتباط با باورهای مذهبی و تقدیس و اهمیت اعتقادی این کتب دقت و توجه بیشتری را می طلبد. بررسی وجوه اشتراک و افتراق در شیوه کتاب آرایی ادیان اسلامی و مسیحی که چالش های بسیاری را با هم داشته اند دراین مقاله مورد نظر بوده است. از عناصر تذهیبی که در قرآن های دوره مورد بحث، استفاده گردیده می توان به نگاره های گل آذین ، فرم های حلقوی هندسی، جدول بندی های دقیق، ترنج ها و شمسه ها ی کوچک حاشیه اشاره نمود و همچنین استفاده از حروف سر آغاز منقوش یا مصور در هم بافته شده، خطوط نواری به هم پیچیده و اندام وار ، کاربرد های رنگ های درخشان و علاقه به ریزه کاری و تزیین، ازجمله ویژگی هایی است که در آراستن انجیل های این دوره از آن استفاده شده است .
پژوهش درباره نوع تزیین صفحات اصلی اعم از تذهیب یا تصویرگری در قرآن و انجیل، کتب آسمانی دو دین بزرگ جهان در مقطع زمانی قرون اول تا ششم/ششم تا دوازدهم ایران و اروپا موضوع این مقاله می باشد.
دوشنبه، 2 مرداد ماه، 1396 دیدگاهها
ادامه
 
تذهیب و تشعیر
جمع آوری توسط f-qamari  



نقوش اسلامی با تناسب آهنگین و موزون خود همواره از وحدت به کثرت و ازکثرت به وحدت روی می آورند.کثرت و صیرورت در اینجا چونان تجلی وحدت وابدیت است. بی تردید نقوش اسلیمی و خطایی جلوه تفکر شعری اسلامی است که از یک سر چشمه فیض گرفته اند.این نقوش جلوه همان شجره طیبه هستند که در فضای قرآنی افشانده شده اند. گیاهان در اینجا به صورت سمبولیک و پر راز و رمز و از طبیعت مجرد پرداخت می شوند (1) و به تدریج صورت هندسه روحانی یافته و مظهر هماهنگی عالم می گردند.

سرچشمه مادی اسلیمی-ماخوذ از اسلام-و خطایی ظاهرا همان تاک(مودرخت انگور) است.تاک درختی است که بیش از هر درختی مظهر عشق و راز و رمزکثرت عالم وجود بوده است.از اینجا در فطرت و هنر فطری بشر ریشه دارد.همواره انسانهای امی به تصویر آن گرایش داشته اند.حتی نقوش جانوری (2) بدویان نیز از همین پیچیدگی بهره گرفته است.درخت مو از نظرگاه عرفان Gnosis یونانی و آیین دیونوسوس به جهت آب میوه اش(شراب)از عذاب ابدی رهایی بخش است.از اینجا این نقش از دل اساطیری بشر بر می آید و قصه باطنی او را در میان می گذارد،بی آنکه اراده و تدبیر آن کرده باشد.
دوشنبه، 2 مرداد ماه، 1396 دیدگاهها
ادامه
 
خوشنويسي و تذهيب
جمع آوری توسط f-qamari  




تاريخ هنر ايران

خوشنويسي و تذهيب
عهد صفوي :
در عهد صفوي تذهيب وارد عصر جديدي مي شود. مثل گذشته در متن مطرح نمي شود، بلكه در حاشيه ي نوشته ها مطرح است. از طرفي هم تأثير نقاشي بر خطاطي بسيار زياد است . در اين زمان استقلالي نسبي در تذهيب بوجود مي آيد. حرفه اي نيز به نام «تذهيب كار» بوجود مي آيد كه از معروفترين تذهيب كاران اين عهد مولانا حسن بغدادي است.
تنوع تذهيب اين عصر بيش از گذشته است. گاهي طرحي ساده و كمرنگ و گاه با رنگهايي متنوع در حاشيه مي آيند. شيوه جديدي نيز در اين عهد ابداع مي شود كه به نام «تذهيب معرق» معروف است. اين شيوه عبارت ازبريدن يك طرح بر روي كاغذي جداگانه بوده كه آن را بر حاشيه و يا در ميان سطرها مي چسباندند.
خط و خوشنويسي هم ارزشي مستقل از كتابت مي يابد. و شكل «رقعه» (يك قطعه خط) زياد ديده مي شود. از خطاطان اين عصر بايد از مير علي هراتي و ميرعماد و عليرضا عباسي نام برد. خط نستعليق كه مورد توجه بسيار قرار مي گيرد. اين عهد به همت خطاطي معروف به نام درويش عبدالمجيد طالقاني شيوه ي جديدي از خط نستعليق رواج مي گيرد كه به نام شكسته نستعليق معروف است.
دوشنبه، 2 مرداد ماه، 1396 دیدگاهها
ادامه
 
سايتهاي خوشنويسي

گروه آموزش هنر مدارس بروجرد

سایت شخصی بهرام حنفی

دانشگاه هنر تبريز

هنر هاي تجسمي

گالري خيال

خوشنويسي ياقوتي

خوشنويسي هنر ايران زمين

گالري آثارخانم پاشايي

موسسه تاليف ، ترجمه و نشر آثار هنري

درياي جمال

آتش در نيستان

راقم المدرس

هنر سراي چليپا

دنياي خوشنويسي (آزاده رستمي )

افتاب خط

وبلاگ خوشنویسی

روابط عمومي دانشگاه الزهرا

ارام جان

معلي (عجمي)

بانک-اطلاعاتی-هنرمندان-خوشنویس-و-نگارگران

فرشچان

خط و خوشنویسی

مشق عشق

ایرانی هنر

جمال خط

آثار هنری

کانون هنرجویان خوشنویسی با خودکار

مشق عشق

وبلاگ خوشنویسی

اکنون جاودانه ( مریم امام وردی )

کلبه خوشنویسان ایران

هنر کلید فهم زندگیست

صریر( وبلاگ کلاس فوق ممتازاستادفلسفی)

تالار خوشنويس

خط شيرين

خوشنويسي و خط

کلک زرین

هنر خوشنويسي

نستعلیق

سوز عشق

خط زيبا

خوشنویسی

کلک زرین

خوشنویسی تولدی دیگر

رویای شیرین خط

فوغ کلک ( شیرین شارستانی )

خروش نی

خورشید شبستان

سطرهای شوریده

قدما

پایگاه تخصصی آموزشگاه آزاد هنری

نیستان

هنر و خوشنویسی

هنر از دریچه ای دیگر ( سپیده مبرهن )

مرقعات خط

سیه مشق

قاصدک

خوشنویسی و خطاطی

عروس نستعلیق

سماع شکسته

مشق شکسته

مرقع زرین

آثار استاد غلامحسین امیر خانی

خوشنویسی ایرانی

نی نگار

هنر ( خوشنویسی)

وبلاگ خوشنویسی 2

قلم (خوشنویسی و تذهیب)

خط و خوشنویسی 2

شعب انجمن بیاض

خوشنویسی اسلامي(موسیقی سکوت)

خوشنويسي 3

نجواي قلم

خوشنويسي و هنر

گالري هنر

خط و خوشنویسی 4

يدالله كابلي

كرمعلي شيرازي

امير احمد فلسفي و الهه خاتمي

لينك و وبلاگ هاي تخصصي

استاد حيدري

مشاهير خطاطي ايران (ققنوس )

اثار امير خاني

فرهنگستان هنر

اثار خوشنويسان

ايوان خطاطي

همراه با اساتید

  لیست سایتهاو بلاگهای هنري
 

Essays


gilding  

 
 
مقالات خوشنویسی

  تاریخچه خوشنویسی

مقالات خوشنویسی         
 
تاریخچه زبان فارسی

  کاغذسازی  

                 



  

بیوگرافی و آثار هنرمندان

 بانوان خوشنویس (قدما)

 خوشنويسان تراز اول
 
 بانوان خوشنويس معاصر

اثاراستاد وهنرمندعزیز