مقالات هنری

 فلسفه هنر
 
 هنرديني و هنرقدسي 

مقالات موسیقی

 
هنرهاي‌ايراني‌و‌باستاني 

 
مقالات متفرقه هنری

 نقاشي،نگارگري     

 
روانشناسي هنر
   
 
هنر از نگاه بزرگان

هنر و خلاقيت

زيبايي شناسي

تذهیب

انسان وهنر
  

گالري

هنر هاي تجسمي 

هنرهاي باور نكردني



اخبار

 مصاحبه و گفتگو

 ااخبار هنري
 
 كتابهاي هنري



 

مدير سايت

 
 مقالات چاپ شده 

 خوشنويسي

اهداف سایت



 
کیمیای هنر: تذهیب

جستجو پیرامون این موضوع:    
[ برگشت به صفحه اصلی | انتخاب موضوع جدید ]
 
سیر و سلوك روح انسان در نقوش تذهیب
جمع آوری توسط f-qamari  




نويسنده: احسان توکلی

نقوش اسلامی با تناسب آهنگین و موزون خود همواره از وحدت به كثرت و از كثرت به وحدت روی می آورند. كثرت در اینجا چونان تجلّی وحدت و ابدیّت است.بی تردید نقوش اسلیمی و خطایی جلوه تفكر شعری اسلامی است كه از یكسر چشمه فیض گرفته اند.این نقوش جلوه همان شجره طیبه هستند كه در فضای قرآنی افشانده شده اند.
گیاهان در اینجا به صورت سمبولیك و پر راز و رمز و از طبیعت مجرد پرداخت می شوند و به تدریج صورت هندسه روحانی یافته و مظهر هماهنگی عالم می گردند. سرچشمه مادی اسلیمی ماخوذ از اسلام و خطایی ظاهرا همان تاك (مودرخت انگور) است.تاك درختی است كه بیش از هر درختی مظهر عشق و راز و رمزكثرت عالم وجود بوده است. از اینجا در فطرت و هنر فطری بشر ریشه دارد.همواره انسان های امی به تصویر آن گرایش داشته اند. حتی نقوش جانوری بدویان نیز از همین پیچیدگی بهره گرفته است.درخت مو از نظرگاه عرفان یونانی و آیین دیونوسوس به جهت آب میوه اش از عذاب ابدی رهایی بخش است. به هر تقدیر ماده نقوش اسلامی چه چونان مظهر شجره طیبه یا درخت كیهانی مظهر هماهنگی اجرام سماوی و افلاك و زمین تلقی گردد، چه چونان جلوه تاك،رهایی بخش بوده و یا از جهان اساطیری اقوام بدوی به صورت اشكال جانوری درهم پیچیده گرفته شده باشند و چه مأخوذ از نقشه های پیچاپیچ رومی وابسته به احساسات كهن هنر و آئین دیونوسوسی یونانی رومی باشند، به گردش روح آدمی در سیر و سلوك های برین بر می گردند.
دوشنبه، 2 مرداد ماه، 1396 دیدگاهها
ادامه
 
تعریف تذهیب
جمع آوری توسط f-qamari  


در فرهنگهای فارسی تعریف دقیقی از تذهیب وجود ندارد؛ تعریفی که ما را به اصل و منشاء این هنر رهنمون باشد. در برخی از کتابهای قدیمی و اغلب تذکره ها فقط نامی از نقاشان و مذهبان آمده است که این، برای دریافت معنای تذهیب کافی نیست. در لغتنامه ها، تذهیب را زرگرفتن و طلا کاری دانسته اند، اما این ، هم تمام معنای تذهیب نیست. در دایرهالمعارفهای فارسی نیز تعریفهایی از تذهیب آمده است که به شیوه های تذهیب، در یک دوره ی خاص از تاریخ، تعلق دارد.
به هر حال تذهیب را می توان مجموعه ای از نقشهای بدیع و زیبا دانست که نقاشان و مذهبان برای هرچه زیباتر کردن کتابهای مذهبی، علمی، فرهنگی، تاریخی، دیوان اشعار، جُـنگهای هنری و قطعه های زیبای خط به کار می برند. استادان تذهیب این مجموعه های زیبا را در جای جای کتابها به کار می گیرند تا صفحه های زرین ادبیات جاودان و متون مذهبی سرزمین خود را زیبایی دیداری ببخشند. بدین ترتیب است که کناره ها و اطراف صفحه ها، با طرحهایی از شاخه ها و بندهای اسلیمی، ساقه، گلها و برگهای ختایی، شاخه های اسلیمی و گلهای ختایی و یا بندهای اسلیمی و ختایی و ... مزین می شوند.
دوشنبه، 2 مرداد ماه، 1396 دیدگاهها
ادامه
 
هنر های اسلامی
جمع آوری توسط f-qamari  
تذهیب




هنر نسخه آرایی با طرحهای تزیینی هندسی و نقشمایه های انتزاعی گیاهی . تذهیب در لغت به معنای «زراندود کردن » و «طلاکاری » است (معین ، ذیل واژه ). برخی گونة زرین این هنر را «تذهیب » و گونة رنگارنگ آن را «ترصیع » نامیده اند، اما چون رنگ طلایی رنگمایة اصلی این هنر است معمولاً آن را تذهیب می خوانند (مایل هروی ، ص 594 ـ 595، 785).

نسخه آرایی در فرهنگهایی که متون دینی داشته اند کم و بیش رواج داشته است . در ایران پیشینة این هنر به مانویان در آراستن متونشان بازمی گردد (برای اطلاع بیشتر رجوع کنید به عالی ، ص 108ـ112). مسلمانان شهرهای عراق از قرن نخست با مانویان و فرهنگ و هنر مانوی آشنایی داشتند و در برخی منابع اسلامی کوشش مانویان برای تزیین و طلاکاری متون مذمت شده است (برای نمونه رجوع کنید به جاحظ ، ج 1، ص 55 ـ56). به نوشتة طبری ، در محاکمة افشین (متوفی 226)، سردار معتصم عباسی ، از او در بارة کتابی کفرآمیز و آراسته به زر سؤال کردند(سلسله سوم ، ص 1309). مطابق گزارش ابن جوزی (ج 13، ص 220)، تزیینات نُسَخ مانوی چنان زیاد بود که در 311، وقتی چهار صندوق از کتابهای آنان را سوزاندند، زر و سیم از آن جاری شد؛ با اینهمه ، دیری نگذشت که مسلمانان این سنّت ایرانی را پسندیدند.

دوشنبه، 2 مرداد ماه، 1396 دیدگاهها
ادامه
 
سايتهاي خوشنويسي

گروه آموزش هنر مدارس بروجرد

سایت شخصی بهرام حنفی

دانشگاه هنر تبريز

هنر هاي تجسمي

گالري خيال

خوشنويسي ياقوتي

خوشنويسي هنر ايران زمين

گالري آثارخانم پاشايي

موسسه تاليف ، ترجمه و نشر آثار هنري

درياي جمال

آتش در نيستان

راقم المدرس

هنر سراي چليپا

دنياي خوشنويسي (آزاده رستمي )

افتاب خط

وبلاگ خوشنویسی

روابط عمومي دانشگاه الزهرا

ارام جان

معلي (عجمي)

بانک-اطلاعاتی-هنرمندان-خوشنویس-و-نگارگران

فرشچان

خط و خوشنویسی

مشق عشق

ایرانی هنر

جمال خط

آثار هنری

کانون هنرجویان خوشنویسی با خودکار

مشق عشق

وبلاگ خوشنویسی

اکنون جاودانه ( مریم امام وردی )

کلبه خوشنویسان ایران

هنر کلید فهم زندگیست

صریر( وبلاگ کلاس فوق ممتازاستادفلسفی)

تالار خوشنويس

خط شيرين

خوشنويسي و خط

کلک زرین

هنر خوشنويسي

نستعلیق

سوز عشق

خط زيبا

خوشنویسی

کلک زرین

خوشنویسی تولدی دیگر

رویای شیرین خط

فوغ کلک ( شیرین شارستانی )

خروش نی

خورشید شبستان

سطرهای شوریده

قدما

پایگاه تخصصی آموزشگاه آزاد هنری

نیستان

هنر و خوشنویسی

هنر از دریچه ای دیگر ( سپیده مبرهن )

مرقعات خط

سیه مشق

قاصدک

خوشنویسی و خطاطی

عروس نستعلیق

سماع شکسته

مشق شکسته

مرقع زرین

آثار استاد غلامحسین امیر خانی

خوشنویسی ایرانی

نی نگار

هنر ( خوشنویسی)

وبلاگ خوشنویسی 2

قلم (خوشنویسی و تذهیب)

خط و خوشنویسی 2

شعب انجمن بیاض

خوشنویسی اسلامي(موسیقی سکوت)

خوشنويسي 3

نجواي قلم

خوشنويسي و هنر

گالري هنر

خط و خوشنویسی 4

يدالله كابلي

كرمعلي شيرازي

امير احمد فلسفي و الهه خاتمي

لينك و وبلاگ هاي تخصصي

استاد حيدري

مشاهير خطاطي ايران (ققنوس )

اثار امير خاني

فرهنگستان هنر

اثار خوشنويسان

ايوان خطاطي

همراه با اساتید

  لیست سایتهاو بلاگهای هنري
 

Essays


gilding  

 
 
مقالات خوشنویسی

  تاریخچه خوشنویسی

مقالات خوشنویسی         
 
تاریخچه زبان فارسی

  کاغذسازی  

                 



  

بیوگرافی و آثار هنرمندان

 بانوان خوشنویس (قدما)

 خوشنويسان تراز اول
 
 بانوان خوشنويس معاصر

اثاراستاد وهنرمندعزیز